27.7.2013

Hääreissu.

Noniin. Nää päivitykset tuppaa näköjään venymään ja venymään. Kuukausi viimeisestä, mutta kuten lupasin; tästä lähtee kuvakavalkaadi meidän häämatkasta Saukonreitiltä.*syrän

Kotona taivas vaikutti hieman synkältä ja muutama vesitippakin tipahti ikkunaan, mutta me ei olla sokerista. ;) Rinkat tai reput oli pakattu, joten eikun menoks. Martinin selässä oli 15kiloa painoa ja mun 13,5kg. Ja siis matkan arveltiin kestävän neljä päivää, kolme yötä.

Ensin veimme Golfin Vilobackaan (jonne toivottavasti saapuisimme neljä päivää myöhemmin) ja sitten Stefanille mersu ja käveltiin kilometrin matka Saukonreitin lähtöpaikalle (Pedersöre skidcentrum) ja tultiin heti maaliin! ^_^

Ida joutui olemaan ensimmäisen päivän lähestulkoon kokoajan kiinni, ettei neiti vaan karkais autotielle.

muuten ois nostettu, mutta ei viittitty rinkkoja ottaa pois selästä. :-p

tällänen pikkukuusi oli matkan varrella.

Ensimmäinen laavu siinti edessä...tässä vaiheessa matkaa oli taivallettu 7kilometriä.

todella kummallinen vanha koivu

Bockabronilla ajateltiin ottaa lounastauko...matkalla sinne löytyi hassuja "nukkeja" ja tarinoita metsänneidoista, ahdista ja muista metsän kavereista. :)

Lounas hetki ja ekat muut ihmiset näkyi tällä etapilla. Sekin porukka oli tullut lapsineen kalastamaan sillalle. Bockaabronin sillalla matkaa oli kertynyt 8kilometriä, päätimme jatkaa Hjulforsiin, jonne kertyisi matkaa 13km. Se olisi yöpymispaikkamme.

muru ja virne ja vanhoja kivimuureja riitti

maisemakuvaa mäeltä (kyllä pohjanmaallakin on mäkiä) Hjulforsin koskelle. Matkalla löytyi mehukkaita vadelmia ja mustikoita.

Ehdottomasti käymisen arvoinen paikka! Kaunista, kosken pauhua ja hieno tarina taustalla. Muttamutta...voi surkeus mikä laavupaikka! Aivan tien pielessä...joten vaikka matka painoi jo rinkat selässä, niin päätettiin kuitenkin jatkaa vielä eteenpäin. Josko Huvudsjönillä olisi parempi paikka.

Oli! Väsynyttä ja nälkäistä porukkaa. Ja siis kilsoja tässä vaiheessa ekalla päivällä takana 16,5km. Melkomoinen saavutus kapsäkit selässä. :)

Seuraavana aamuna porukka oli hieman jäykkää. Mutta päästiin kuitenkin matkaan. Ajateltiin ottaa hieman iisimmin ja seuraavalle etapille, jossa päätettiin koittaa kalastusta ja kunnon lounaan syöntiä oli Gäddsjön. Vain kolmen kilometrin päässä.

Matka menikin mukavasti ja eteen aukeni ehkä yhdet kauneimmista maisemista joita olen nähnyt omilla silmilläni. Rakastuin.

jos katsot kuvaa tarkasti näät kalasääsken taivaalla ja alhaalla vasemmalla "risukasan", joka siis pesä, jossa oli poikaset. :)

Kunkku nautti suoilmasta.

Ida halusi myös ruokaa...

Ja siis lounaaksi haukea ja lakkoja...voiko parempaa oikeasti olla. Luonnonantimia.

Sitten matka jatkui...pitkospuita pitkin..maisema kuin lapissa ja kohteena Skjorsmossen. Matkaa reittiä pitkin 7kilometriä. Matkan varrella mm. Sexsjö, joka on paikallinen karavaanareiden alue...noo...meidän matka hieman poikkesi tästä, ja lähdimme omille teillemme. Saavuimme Rensforseniin ja päätimme kahlata Purmojoen yli. Olihan taas seikkailu..ja en muuten ottanut yhtään kuvaa. :D

Skjorsmossen, johon saavuimme 10kilometriä taivallettuamme toisena päivän, oli myös suoalue...Tai oikeastaan laavu oli "saarella", joka oli suolla. Hieno paikka ja teltta laavuun, koska oli melko möykkystä.
Seuraavana aamuna matka jatkui. Ajatuksena oli tarpoa pitkä päivä (15kilometriä), jotta viimeisellä päivälle jäisi vain lyhykäinen pätkä. Tällä pätkällä oli todella puuduttavia pätkiä sorateitä pitkin. tylsäää...

Mutta olis siellä kyllä mahtimaisemiakin...järvisuokoivikko?!

Lounastaukoa ja odotettu vessa ja vesivarastojen täyttö tuli eteen Narsin uimarannalla. Oih...juokseva vesi! miten ihana asia. Oltiin melko väsyneitä 8,5kilometrin jälkeen, mutta...

...aina jaksaa vähän keinua... ;-D

Taisi olla vähän väsyä porukkaa, kun kuvia ei juurikaan ollut tuolta 6,5kilometrin etapilta seuraavalle yöpymispaikalle eli Kalisjönille. Maisemat onneksi palkitsivat perille päästyämme.

ja letut kivellä! Voi perhana...kyllä oli namia...tuoreita vadelmia ja sokeria ja AVOT!

Vähän haikeana tuli heräiltyä "viimeisenä" aamuna...Keiteltiin puurot ja kahvit ja ensimmäiset muut patikoijat poukkasivat leiriimme. He olivat ilmeisesti vain kahden päivän patikoinnilla. Olivat lähteneet Sexsjöniltä, joka on aika tarkalleen puolessa välissä matkaa. Mutta siinä sitten pakkailtiin tavaroita ja matkattiin kohti Ilveskiveä (suomen yksi suurimmista siirtolohkareista). Kuvaaja pyytää anteeksi aivan surkeaa kuvatusta. Kivi on valtaisa. Käytiin myös katsomassa vanhoja hylkeenpyytäjien asumuksia Hundbackassa ja juotiin viimeiset eräkahvit.

Saavuimme Vilobackaan väsyneinä, mutta onnellisina...matkaa takana ehkä noin 49kilometriä. Ja Golfin avaimet hienosti Mersun hansikaslokerossa. (Martin vielä lähtiessä sanoi mulle, kun laitoin avaimia Mersun hansikaslokeroon, että "Hyvä! Et pysty hukkamaan niitä mihinkään metsään!") XD Stefan joutui siis tuomaan mersun meille  Vilobackaan ennenkuin päästiin kotiin. Tästä saatiin monta naurua.

Hieno hääreissu oli. Ja kaikista rakoista ja säryistä huolimatta sitä jo miettii seuraavia patikkaseikkailuja. ;)

päälimäisenä mielessä ne letut!!

1. Ihana reissu! Kyllä mäkin vielä joskus, mutta ensin pitää treenailla vähän pienemmillä lenkeillä :)

2. hih...aika kylmiltään mekin lähettiin. Se yks harjottelu tehtiin ja sit vaan lueskeltiin netistä mm.eväistä jne. Rinkat, reput, aluset ja teltta mulla oli teiniajoilta jo hyviksi todetut. Mut kyllä tolla reissulla oppi paljon...meillä oli mm.liikaa keksejä ja välipaloja ylipäänsä. Hamstrasin kaiken näköstä naposteltavaa liikoja, ku kaikkialla toitotettiin niistä. Todettiin, että me ei kauheesti niitä kyllä tarvittu. Riitti ku söi kunnon ateriat.
    Mut siis kyllähän tollaset tulenteot ja muut pitää miettiä...siis meillähän ei ole retkikeitintä, jote jos ois satanu niin siinä ois avonotskissa ollu mieluisaa tehä sapuskaa. Mut ei me kyllä sellasta keitintä halutakaan.."avotulessa" on vaan sitä jotain.
    Mut siis pointtina lähinnä nyt se, et kannattaa vaan lähtee kokeilee...siitä sitä oppii. ;)

3. Ens kesänä sitten Lappiin patikoimaan! Välietappi Ramin faijalla Muoniossa :)
    Mä voin saattaa teidät reissun alkuun, koska tällä kunnolla mä en varmaan jaksais kävellä kun jonkun kilsan...